Cuma, Ekim 08, 2004

Tarihten Yapraklar

Bundan bir müddet önce, elime 26 Ağustos 1968 tarihli bir Hürriyet Gazetesi geçti. Sol üst köşede dalgalanan bir Türk bayrağı ve altında "Türkiye Türklerindir" sloganı. O gün Hürriyet tam 8 sayfaymış ve bunu Hürriyet logosunun sağında belirtmişler. O zamanlar Hürriyet'in Müessisi Sedat Simavi... (Müessis : sahip) En güzeli ne biliyor musunuz? fiyatı... 25 kuruş... O dönem Tito Romanya'sı... İşgaller falan... Demirel Başbakan... :-)

Bu gazetenin ilk sayfasında, sağ alt köşeye doğru çok ilginç bir haber var...

"Her aileye yeni bir Türk otomobili

İşte, *Volvo 144* Ordu Yardımlaşma Kurumu'nun, İsveç Volvo firmasıyla anlaşarak Bursa'da kuracağı otomobil fabrikası, Volvo 144 tipi otomobilleri yapacaktır. 5 kişilik, 4 kapılı ve çelik kasalı bu otomobiller, 85 beygir gücünde olacak, saatte 200 kilometre sürat yapacaktır. Yakacağı benzin olarak da ekonomiktir. ve 100 kilometrede ancak 8 litre benzin harcayacağı bildirilmektedir."

Şimdi burada, araya girmek ihtiyacı hissettim. Dikkat ederseniz o devirde habercilik dili oldukça ilginç... Ama sırayla gidelim... Ordu Yardımlaşma olarak adı geçen kurum tahmin ettiğiniz üzere şu an Türkiye'nin en büyük Holdinglerinden olan OYAK... Pekii diyeceksiniz ki Bursa'da Volvo fabrikası nerede? bir dakika sabırlı olunuz... Onu da anlatacağım ama öncelikle, Volvo 144 hakkında yazılanlara dikkat eder misiniz? Belli ki direkt basın bülteninden hooop dizgiye girmiş... Neyse devam edelim habere

"Anadol'dan sonra, ikinci Türk otomobil fabrikasının temeli, dün Cumhurbaşkanı Cevdet Sunay tarafından saat 11:00'de Bursa'da Mudanya yolu üzerindeki Sanayi Sitesi'nde atılmıştır. Temel atma töreninde Dışişleri Bakanı İhsan Sabri Çağlayangil, Ulaştırma Bakanı Sadettin Bilgiç, Tarım Bakanı Bahri Dağdaş ve Ticaret Bakanı Ahmet Türkel de hazır bulunmuşlardır... Ordu Yardımlaşma Kurumu'nun zarif ve sağlam otomobilleriyle üz kazanan İsveç Volvo firmasıyle müşterek 350 milyon liraya kuracağı fabrika en çok 3 yıl içinde imalata başlayacaktır. Volvo otomobillerini yapmak üzere Motorlu Araçlar İmal ve Satış Şirketi ismiyle bir şirket kurmuş, hızlı bir tempo ile devam eden çalışmalardan sonra fabrikanın bütün hazırlıkları tamamlanmıştır. Fabrikanın yıllık imalat kapasitesi, tek vardiya çalışırsa 20bin, çift vardiya çalışınca da 40bin otomobil olacak şekilde planmıştır..."

Yine bir araya girmak istiyorum... Ne kadar ilginç değil mi? Mudanya yolu üzerinde Volvo fabrikası göreniniz var mı? Bir de koskoca fabrikanın 350 milyona yapıldığı sizi şoke etmedi mi? Birde Motorlu Araçlar İmal ve Satış Şirketi size tanıdık geldi mi? MAİS... OYAK tamam MAİS tamam VOLVO? bi dakka yaw... Efendim olay şudur... Çarşaf çarşaf ilanlar, bir yandan fabrika çalışmaları falan devam ederken bir takım anlaşmazlıklar meydana geliyor ve ortaklık bir anda sona eriyor Volvo ve Oyak arasında... Bunlarda harıl harıl arayışa giriyor ve yanılmıyorsam çok kısa bir süre içinde Renault ile anlaşma imzalıyorlar... Şimdi taşlar yerine oturdu mu? Aynı gazete bir de reklam vermiş Volvo...

"Motorlu Araçlar İmal ve Satış Anonim Şirketi VOLVO otomobillerini iftiharla takdim eder. Bütün dünyayı cezbeden Volvo P144 sizi de büyüleyecektir. Volvo satın alınmaz Volvo ile hayat arkadaşı olunur..."

Kullanılan lisan çok hoş... bu devirlerle ilgili haberlere devam edeceğim... Umarım ilginizi çeker...

Selamlar

Hiç yorum yok: