Perşembe, Kasım 04, 2004

Cenk Usta'dan Yemek Tarifleri


cenkusta
Merhaba Değerli Dostlar!
Çok eskilerden tanıdığım, gönül adamı, gurme, life style üstadı Cenk Usta ısrarlarımı kırmayıp, bundan böyle belli aralıklarla birbirinden güzel yemek tarifleri ile artık burada... 1960'lı yılların başında ebe marifetiyle evde dünyaya gelen sevgili Usta meslek hayatına askerde patates soyarak başladı... geliştirdiği yöntemlerle ve birbirinden enfes yemeklerle birçok esnaf lokantasında aranılan ustalar arasına girmeyi başardı. Cenk Usta yaratıcılığın sınırlarını zorlayıp, sulu yemek literatüründe bir fenomen oldu. "Otlar ve baharatlar", "battis oturtma teknikleri", "İmam Neden Bayıldı?", "Cenk Usta'dan Soğuk yiyecekler ve mezeler" isimli yemek kitaplarının yanısıra, askerlik günlerini anlattığı "Tarraaam!" adlı kitabı bestseller oldu. Geçtiğimiz yıl, "Semizotu ve sarmısaklı Yoğurt" adlı şiir kitabı, Rusça ve Felemenkçeye çevrilen Cenk Usta'ya aramıza hoşgeldin diyor ve sizleri bu büyük insanın şiirsel yemek tarifleri ile başbaşa bırakmak istiyoruz.
-----------------

Sevgili Sevgi Pıtırları,

Sevgili dostum Vosmanius'un ısrarlarına daha fazla kayıtsız kalamayıp aranıza katılmaktan büyük mutluluk duyuyorum. Halen yazımı devam eden "Tatlı ve Tuzlu Su Balıkları" isimli yapıtımdan bir örnekle sizlere ilk tarifimi vermek istiyorum...
Efenim, yemeğimizin adı Alabalık Buğulama. Tarifimiz dört kişiliktir. Aile salonumuz üst kattadır. Bıyrııın... Pardon... Efenim malzemelerimizi şöyle sıralıyorum...
4 adet Alabalık (fileto edilmiş)
Şimdi aranızda fileto ne demek çıkan olabilir... efendim izah ediim. Balığı kesme tahtasına yatırıp, ortadan ikiye bölme işlemine fileto diyoruz.
4 adet defne yaprağı
Defne yaprağının rahiyası mükemmeldir efendim.
3 adet domates
Ezik olmamasına tikkat edelim... Gerçi nerede o eski domatesler di mi efenim?
3 adet çarliston biber
Efenim çarliston biberi genelde tatlı biberdir... Ama çarlistonun acısına da rastlanmaktadır... Aman efendim evlerden uzak olsun... İnanılmaz bir acıdır... Allah sizi inandırsın...
1.5 adet limonun suyu
Efenim özellikle taze limon kullanmanızı tavsiye ediyorum. Hani o hazır limon sularından uzak duralım mümkün mertebe... Malum "E"li katkı maddeleri içerir kanserojendir... Aman!
70 gr. tereyağ(margarin veya likit yağ da olabilir)
Zeytinyağının bünyeye faydaları saymakla bitmez... Kulağınıza küpe olsun.
250 gr. mantar
Aman öyle bedavaya getirecem diye bilip bilmeden ordan buradan toplamayın bir sürü aile telef oldu bu yolda. Mantar başlı başına bir bilimdir. Gidin paşa paşa kültür mantarı alın marketten.
1 çorba kaşığı kapari turşusu
O ne demeyin o da markette var... gelişememiş bamyaya benzer... çok faydalıdır.
Tuz ve karabiber
tuza ve bibere bi yorum yapmiim dedim ama geçenlerde Tuz gölü ile alakalı bir i-mayıl okudum valla şaştım kaldım... Kaya tuzu kullanın... Daha sağlıklıdır. Karabiberi de tohum olarak değirmende öğütün. Değirmeniniz yok ise havanda dövüp kullanın.
Efenim malzememiz bunlar şimdi müsadenizle yapılışına geçeyim. Efenim, Domatesler halka halinde kesilip yağlanmış tavaya dizilir. Alabalık filetoları domateslerin üzerine intizamlı bir şekilde yerleştirilir. Elimizde kalan domatesler ise dörde bölünüp balıkların aralarına yerleştirilir. Unutmayalım ki ne yemek yapıyor olursak olalım önce göze sonra mideye hitap etmelidir. Çarliston biberler çekirdekleri çıkarıldıktan sonra uzun şeritler veya halkalar halinde kesilerek balıkların üstüne yerleştirilir. İkiye bölünmüş mantarlar, bir çorba kaşığı kapari turşusu ve defne yaprakları ilave edilir. Limon suyunu balıkların üzerine döktükten sonra balıkların üst seviyesine kadar su konur, kararınca tuz ve karabiber ilave edilir ve kapağı kapatılıp hafif ateşte 30 dakika pişirilir. Bence böyle enfes bir buğulamaya 2 ila 3 diş doğranmış sarımsak ta ilave edebilir ki; tadından yinmez efenim. Afiyet olsun... Her balık yemeğinden sonra, mutlaka tatlı yemeği ihmal etmeyin efenim.
Sizin Cenk Ustanız...

Hiç yorum yok: