Pazar, Mart 26, 2006

Gurbetçiler

60’lı yılların başında Sirkeci garında hummalı yolcu etme töreni resmi canlandı gözümde… Bu yolcu etme Alamanya’ya gidecek işçi kardeşlerimizin yolcu etme töreniydi… Yıllarca sürecek bir maceraya start vermişti bunca insan… Onlar sıfır bir kilometre hayata başlamak adına çok büyük bir adım atmışlardı… Daha sonraları, büyük “stereo teyp”leri, “Tüylü bavyera şapkaları” ve ikinci el “Mercedes”leri ile memlekete döndüklerinde bitmek tükenmeyen bilmeyen, “Lager mayster”, “Kaufhof” ve “Döyçe mark” hikayeleri, içten içe bir meydan okuma ve sohbet konuları olurdu. “Mercedes”lerinin üzerindeki portbagaj hep dolu, Kapıkule’de uzun kuyruklarda bekler durur, “Marlboro” veya “Kent” sigaraları, çiçekli gömleklerinin cebinde yeralırdı. Alamanya’yı daha sahiplenmiş kitle, şu an adını hatırlayamadığım bir sigara içerdi. Sarı paketi olurdu…

Bu göçler, 60’lı yıllarda avrupa ile başlayıp tüm dünyaya yayıldı. Ben bile lise zamanlarında bir dönem, Avustralyayı düşünüp, daha sonra dil problemi sebebiyle Canada’ya çevirmiştim rotayı… Ama gitmedim, gidemedim… Lakin gelin görün ki, bir göç rüyası olan Amerika Birleşik Devletleri’nde bir sürü vatandaşımız hayatını idame ettirmekte… Türkiye’den en fazla göç, Karadeniz Bölgesinden, Giresun’dan… Hatta o kadar fazla göç olmuş ki Amerikalılar, Giresun Türkiye’nin büyük bir eyaleti mi? Diye sormaya başlamışlar…

Amerika’da yaşayan Türk’ler ilk olarak, benzin istasyonlarında ve Çöp dönüşüm tesislerinde çalışmışlar, çalışkanlıkları ile ya benzin istasyonu sahibi ya da restaurant sahibi olmuşlar… Tabi beyin göçlerini saymıyorum. Avrupa göçleri ile Amerika göçleri arasında muazzam fark var… Tabi öncelikle, Amerika’daki vatandaşlarımız genelde uçakla (tabi tarifeli) gelirler… Mercedesleri varsa bile oralardan buralara onunla gelemezler… Gerçi Istanbul’dayken bir iki amerikan plakalı gurbetçi arabası görmedim değil ama… :-)

Şimdi tüm bunları neden yazdım? Elimde “Zeynep Amerika’yı Anlatıyor” diye bir kitap var… Mart Yayınlarından ekim 2005’te çıkmış… bence çok samimi bir kitap. Zeynep, illüstrasyonları ve kalemi ile çok güzel bir kitap çıkartmış ortaya… bu kitap bir solukta okunuyor ve gencecik yaşına rağmen, çok güzel şeyler çıkartmış ortaya...

- Amerika’daki yaşantıyı kolaylaştıracak ipuçları
- Amerikalı gençler ne yer ne içer?
- Amerika’da üniversiteye nasıl başvurulur?
- Amerika’da nasıl ehliyet alınır?
- Okullarda neler öğretilir?

Bu ve bunun gibi bir sürü bilgiyi merak ediyorsanız… Mutlaka okuyun…



Sağlıcakla Kalın,



Vosmanius

Hiç yorum yok: